Kobieta w reklamie – jak zmienił się jej wizerunek? [opinie]
Dom, rodzina, opieka nad dziećmi, gotowanie, pranie, sprzątanie – to najczęstsze aspekty sytuacyjne, w których reżyser reklamy obsadza kobietę. Co więcej, przy wykonywaniu tych wszystkich czynności kobieta jest nienagannie ubrana, ma idealnie wymodelowane włosy i perfekcyjny makijaż. Nie wspominając o szczupłej sylwetce niczym Julia Roberts czy uśmiechu Kim Kardashian.
https://nowymarketing.pl/a/25319,kobieta-w-reklamie-jak-zmienil-sie-jej-wizerunek-opinie
Jednocześnie, w komunikacji marketingowej, obserwujemy silny trend kobiety uwodzicielki, która dodatkowo musi być pociągająca i seksowna. Kobiece ciało jest wabikiem wykorzystywanym w reklamach skierowanych do mężczyzn. Kawałek czekoladowego batona, wkładany do mocno zarysowanych ust – to schemat, którym producenci posługują się w reklamach czekolady, wafelków itp. Kobiety przyzwyczaiły się do tego stereotypowego podejścia, ale czy na pewno chcemy, aby przedstawiano nas jak nieskomplikowany w obsłudze obiekt pożądania?
W tym samym czasie, bardzo dużo mówi się w mediach o kobietach osiągających sukcesy zawodowe, posiadających inicjatywę, czerpiących radość z silnego poczucia własnej wartości, a wreszcie podejmujących samodzielnie ważne decyzje zawodowe i życiowe. Zasługa w tym samych Pań, ale też zmieniającego się otoczenia. Kobiety pełnią ważne role w polityce, prowadzą własne firmy i piastują wysokie stanowiska. Odwaga kobiet w mówieniu o swoich potrzebach, przeżyciach (#MeToo), a także rosnących oczekiwaniach społecznych, materialnych i emocjonalnych są filarem zwrotów postrzegania kobiet w wielu wymiarach codziennego życia, w reklamie również.
Przykładem tych zmian jest firma Dove, która pokazała jak marki kreują piękno, za którym tak naprawdę stoi sztab ludzi oraz technologia. Od innej strony kobiecą siłę pokazała kampania „Now Is Her Time”, promująca nową kolekcję marki Adidas. W projekcie wystąpiły aktywistki i artystki, a sama reklama porusza temat karmienia piersią, dyskryminacji rasowej czy podatków nałożonych na środki menstruacyjne.
Zmiana dzieje się, jednak zbyt wolno. Mam wrażenie, że jeszcze sporo przed nami. Choć w komunikacji wciąż dominuje stereotypowe podejście do ról kobiet, ta tendencja powoli ulega zmianie. Pojęcie „femvertisingu” wykorzystywane jest w kampaniach dużych, zagranicznych marek. Specjaliści coraz częściej zdają sobie sprawę, że piękno już dawno zostało przedefiniowane i nie odnosi się tylko do wyglądu zewnętrznego. Mam także nadzieję, że nie będzie to chwilowy trend, ale długofalowa zmiana, która zmieni postrzeganie kobiet na zawsze.